Succesvol eerste seizoen van Porsche 911 RSR
De nieuwe Porsche 911 RSR heeft zijn eerste twee kampioenschapstitels binnengehaald. Tijdens de tien uur lange Petit Le Mans-race op Road Atlanta reden coureurs Patrick Pilet en Dirk Werner hun 510 pk sterke racer naar de overwinning in de North American Endurance Cup. Het Porsche GT Team sleepte na de vier races in deze cup (Petit Le Mans, Daytona, Sebring en Watkins Glen) ook het kampioenschap voor teams in de wacht.
De 911 RSR – die dit jaar ook werd ingezet in het Sports Car World Endurance Championship (WEC) – is een volledig nieuw ontwikkelde auto. Bijzonder is de positie van de motor, die vóór de achteras ligt vanwege een betere gewichtsverdeling en om ruimte te creëren voor een grotere diffuser voor aanzienlijk meer neerwaartse druk op hoge snelheid.
Atmosferische zescilinder boxermotor
De nieuwe 911 RSR wordt aangedreven door een atmosferische zescilinder boxermotor met een inhoud van 4,0 liter en een vermogen van 510 pk (afhankelijk van de restrictor). Het blok is een evolutie van de krachtbron uit de 911 GT3 R en kon door die uitstekende basis al na zeven maanden voor het eerst in een testopstelling draaien. Een paar maanden later begon Porsche met de eerste langeafstandstests, waaronder twee 70 uur durende circuitruns. In totaal heeft de zescilinder van de 911 RSR meer dan 300 uur op racesnelheid doorstaan.
Simulaties en windtunnels
Aerodynamisch gezien heeft de Porsche 911 RSR veel te danken aan computersimulaties. Al in een vroeg stadium van de ontwikkeling konden digitale modellen van de racewagen met CFD (Computational Fluid Dynamics) worden geanalyseerd. Pas daarna werden verschillende schaalmodellen van de auto in een windtunnel getest om tot een vorm te komen die voor 80 procent definitief was. De laatste 20 procent werd uitontwikkeld in een grote windtunnel in Weissach die is uitgerust met een ‘lopende band’ waarop de 911 RSR echt kon rijden en kan zelfs bochten nabootsen.
Snel te repareren en aan te passen
Belangrijk is ook dat monteurs de 911 RSR snel kunnen aanpassen en repareren. Zo is de setup van de wielophanging gemakkelijk te wijzigen en is het heel eenvoudig om delen van de koolstofvezel carrosserie te vervangen. Een deur is bijvoorbeeld in 15 seconden te verwisselen en het monteren van een nieuwe voorbumper kost niet meer dan een minuut.
Elektronische rijassistenten
De Porsche 911 RSR is de eerste Porsche GT-raceauto die is uitgerust met elektronische rijassistenten. Hij heeft bijvoorbeeld een Collision Avoidance System. Dit werkt met radar en laat de coureur met pijltjes op een monitor zien of er auto’s achter hem zitten. De kleur van de pijltjes verraadt of de wagens dichterbij komen of juist achterop raken. Het systeem werkt onder alle weersomstandigheden en moet botsingen voorkomen in races waarin de Porsche coureurs steeds door krachtigere en snellere prototypes worden ingehaald.
Optimale zitpositie
Porsche GT-fabriekscoureurs waren al in een vroeg stadium betrokken bij de ontwikkeling van de 911 RSR. De prioriteit lag eerst op het optimaliseren van de zitpositie in de auto, het zicht naar voren en de ergonomie van de cockpit. In langeafstandsraces is een goede zitpositie achter het stuur en een intuïtieve bediening van groot belang.
Andere feiten
-
De nieuwe 911 RSR bestaat uit precies 5.342 onderdelen. Hiervan zitten er 3.646 in de auto zelf, 1.282 in de motor en 414 in de versnellingsbak. Het grootste onderdeel van de 911 RSR is de carrosserie, het kleinste is een borgringetje in de deurgreep.
-
In totaal werden er door Porsche Motorsport zeven exemplaren van de 911 RSR gebouwd voor het raceseizoen 2017. Twee voor het Sports Car WEC, twee voor het IMSA SportsCar Championship en drie testvoertuigen. Vier Porsche Motorsport-medewerkers hebben tien werkdagen nodig om één 911 RSR te bouwen.
-
Tussen maart 2016 en de eerste race in januari 2017 (de 24 uursrace van Daytona) heeft de 911 RSR meer dan 35.000 testkilometers gemaakt. Dat is meer dan iedere andere Porsche GT-raceauto daarvoor.