Op een rij: feiten en cijfers over Porsche en Le Mans - Porsche Centrum Leusden
Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Leusden is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

Op een rij: feiten en cijfers over Porsche en Le Mans

14 juni 2017

Le Mans 2017 komt steeds dichterbij. Ter voorbereiding op de legendarische langeafstandsrace op 17 en 18 juni nog een aantal belangrijke feiten en cijfers over Porsche en Le Mans op een rij.

  • Het kwalificatierecord op het huidige circuit (13,629 km) staat sinds 2015 op naam van Neel Jani. Met de 919 Hybrid realiseerde hij tijdens de kwalificatiesessie van woensdag een tijd van 3:16,887 minuten. Gemiddelde snelheid: 249,2 km/u.
  • De snelste Le Mans-kwalificatieronde ooit werd gereden door Hans-Joachim Stuck. In 1985 zette hij met de Porsche 962 C een tijd neer van 3:14,800 minuten (251,815 km/u). Sinds 1990 heeft het (lange) rechte stuk van Hunaudières chicanes. Om het record op het huidige circuit te breken, is een tijd nodig van 3:14,843 min.
  • De snelste Le Mans-rond ooit werd in 1971 gereden door Jackie Oliver. Op het toen 13,469 km lange circuit realiseerde hij op een testdag met zijn Porsche 917 een tijd van 3:13,6 minuten (gemiddeld 250,457 km/h). In dat jaar zette hij met de 917 Langheck ook de snelste raceronde ooit neer: 3:18,4 min. (244,387 km/u).
  • In 2016 was de complete eerste startrij voor de 15e maal in de Le Mans-historie compleet voor Porsche. Neel Jani bezorgde Porsche de 18e pole position (3:19,733 min.) en Timo Bernhard was tweede (3:20,203 min.).
  • De grootste afstand die ooit werd afgelegd bij de 24 Uur van Le Mans was 5.410,713 km (397 ronden, gemiddeld 225,228 km/u). Timo Bernhard, Romain Dumas en Mike Rockenfeller deden dat in 2010 in hun winnende race met een Audi.
  • In 2015 legde de winnende Porsche 919 Hybrid 5.382,82 km af. Ofwel: 395 ronden bij een gemiddelde snelheid van 224,2 km/u. In 2016 was de winnende 919 Hybrid goed voor 5.233,54 km (384 ronden, 216,4 km/u).
  • In 2016 behaalde Brendon Hartley met de 919 Hybrid een topsnelheid van 333,9 km/u. Dit gebeurde in de 50e ronde van de race op het rechte stuk van Hunaudières.
  • De heftigste remzone op Le Mans bevindt zich vlak voor de Mulsanne-bocht. Hier remmen de coureurs op een lengte van 190 meter 200 km/u af.
  • Het circuit van Le Mans telt 21 bochten (9 naar links, 12 naar rechts).
  • De Porsche bochten zijn de snelste. De gemiddelde snelheid hier bedraagt 245 km/u.
  • Arnage is de langzaamste bocht met een gemiddelde snelheid van 85 km/u.
  • 9,2 km van het 13,6 km lange circuit bestaat uit openbare wegen.
  • In de kwalificaties (woensdag en donderdag tot middernacht) dient iedere rijder minimaal vijf ronden in het donker te rijden.
  • De Le Mans-nacht van 2017 hoort tot de kortste van het jaar: de zonsondergang is op zaterdag om 22.00 uur en de opkomst op zondag om 06.00 uur.
  • Normaal gesproken moet de 919 Hybrid op zijn laatst om de 14 ronden tanken. Het totaal tijdens de race komt daarmee op 30.
  • Per ronde van 13,629 km mag de 919 Hybrid maximaal 4,3 liter benzine en 8 megajoule elektrische energie (2,22 kWh) van de terugwinsystemen gebruiken.
  • Het tanken en het wisselen van de wielen mag niet gelijktijdig plaatsvinden. Bij de wielenwissel mogen maximaal vier monteurs aan het werk zijn. Ze mogen slechts één wielsleutel gebruiken. Daardoor duurt een pitstop op Le Mans veel langer dan bijvoorbeeld in de Formule 1.
  • Het wisselen van rijder vindt normaal gesproken plaats tijdens het wisselen van de wielen. In de nacht worden viervoudige stints gereden. Dan zitten de coureurs drie uur of langer in de auto.
  • In Le Mans dient ieder rijder minimaal zes uur lang de auto te besturen, maar nooit langer dan vier uur binnen een periode van zes uur. De maximaal tijdsduur die een coureur mag rijden, is bepaald op 14 uur.
  • Vanwege de lengte van het circuit zijn er in Le Mans 3 Safety Cars.
  • In het ‘onderdelenmagazijn’ van Porsche op Le Mans bevinden zich onder meer een reservechassis, vier V4-reservemotoren, vier voor- en achterassen, zes voor- en achtervleugels, 60 wielen en meer dan 100 radio’s en koptelefoons.
  • Er zijn drie verschillende soorten banden beschikbaar: slicks voor droog wegdek, hybride banden met een zachter (profielloos) loopvlak voor wisselende weersomstandigheden en regenbanden.
  • In Le Mans worden dit jaar meer dan 260.000 toeschouwers en 1.400 mediavertegenwoordigers verwacht.