Huis en auto verbonden: Porsche Digital start samenwerking met home-iX - Porsche Centrum Leusden
Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Leusden is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

Huis en auto verbonden: Porsche Digital start samenwerking met home-iX

04 oktober 2017

Porsche maakt een digitale transformatie door. Dochteronderneming Porsche Digital zet daarin de volgende stap door een belang te nemen in techbedrijf home-iX uit Stuttgart. Deze door voormalige Porsche medewerkers opgerichte B2B start-up is gespecialiseerd in smart living-oplossingen. Een belangrijke focus van home-iX is om leveranciers in de auto-industrie oplossingen aan te bieden die het mogelijk maken om auto en smart home met elkaar te verbinden.

Vooralsnog heeft Porsche Digital een minderheidsbelang in home-iX. De oprichters van het bedrijf, Mehmet Arziman en Heiko Scholtes, krijgen daarbij ondersteuning in de vorm van een samenwerkingsmodel waarbij kantoorruimte, strategische coaching en mentoring zijn inbegrepen. Porsche Digital heeft al opdracht voor een pilotproject gegeven voor het bedenken van concrete oplossingen voor de manier waarop auto’s, smart home en digitale assistenten met elkaar verbonden kunnen worden.

Smart living: een cruciale mijlpaal
Thilo Koslowski, CEO van Porsche Digital, over de samenwerking: “Hiermee benadrukken we nog eens dat we onze digitaliseringsstrategie consistent voortzetten. We bouwen ons ecosysteem verder uit en creëren nieuwe modellen om waarde toe te voegen. Zo zorgen we voor winstgevende groei en extra concurrentiekracht.” Volgens Koslowski is smart living “een cruciale mijlpaal op weg naar een digitale lifestyle.” De termen ‘smart living’ en ‘smart home’ verwijzen naar een omgeving waarin het huishouden en mobiele apparaten (van auto tot airconditioning) onderling communiceren en centraal aangestuurd kunnen worden. Dagelijkse processen worden geautomatiseerd en slimme connectiviteit draagt bij aan extra efficiency, gemak, betrouwbaarheid en productiviteit, zowel thuis als onderweg.

Een neutrale bemiddelaar op de smart living-markt
home-iX ontwikkelt een ‘Smart Living as a Service’ platform en digitale B2B-marktplaats voor smart living-diensten. Het bedrijf ziet zichzelf als een neutrale start-up, die als doel heeft om oplossingen van bestaande aanbieders te integreren in plaats van met deze aanbieders te concurreren. CEO Mehmet Arziman: “Ons platform functioneert als een veilige bemiddelaar op de smart home-markt. Op dit moment zijn markten als smart energy en smart grid nog sterk gefragmenteerd. home-iX streeft naar meer samenhang in de smart living-industrie. Dat betekent ook dat bijvoorbeeld de auto-industrie eigen smart living-oplossingen voor zijn klanten moet ontwikkelen om de toegang tot deze markten te vereenvoudigen.” De CEO’s van home-iX zien het samenbrengen van aanbieders als een essentiële voorwaarde voor het creëren van een gebruiksvriendelijk en omvangrijk smart living-ecosysteem.

Porsche Digital
Porsche Digital is het competentiecentrum voor digitalisering van Porsche. Het bedrijf definieert en implementeert in nauwe samenwerking met alle divisies nieuwe strategieën om waarde toe te voegen en innovatieve digitale productlijnen. Porsche Digital identificeert en evalueert bovendien trends en investeert in start-ups om zo toegang te krijgen tot relevante technologieën. Het ziet zichzelf als brug tussen Porsche en wereldwijde innovators. Porsche Digital heeft vestigingen in Ludwigsburg, Berlijn en Santa Clara in Silicon Valley. Vestigingen in onder meer Azië staan op de planning.