Het ideeënlaboratorium van Porsche
In augustus 2016 opende Porsche het Digital Lab in Berlijn. Dit speelt een sleutelrol in de digitale transformatie van het merk.
Het Porsche Digital Lab heeft een duidelijk doel: het identificeren en testen van innovatieve IT-oplossingen. Het laboratorium fungeert daarbij als een platform waarbij Porsche samenwerkt met tech-bedrijven, start-ups en wetenschappers. Ook is er nauwe samenwerking met dochterbedrijf MHP, dat een voortrekkersrol vervult op het gebied van management en IT-consultancy voor de auto-industrie.
Allesomvattend
Het Porsche Digital Lab is opgericht omdat de auto-industrie voor ingrijpende veranderingen staat. De digitale transformatie raakt alle aspecten van de bedrijfsvoering: van interne processen via de communicatie met klanten tot en met de producten en diensten van Porsche. Auto’s zijn steeds meer verbonden en mobiliteitsconcepten veranderen. Dat betekent een revolutie voor de auto-industrie, ook omdat nieuwe spelers het veld betreden. In deze dynamische omgeving heeft Porsche zichzelf een duidelijk doel gesteld: het meest innovatieve merk worden als het gaat om exclusieve en dynamische mobiliteit.
Een scherpe focus
In het Digital Lab werken teams van Porsche en MHP samen. Elk team onderzoekt hoe Porsche innovaties op het gebied van big data & machine learning, micro services & cloud technologies en Industry 4.0 & Internet of Things kan vertalen in praktische oplossingen. Momenteel werken er 12 mensen in het Digital Lab. Naar verwachting groeit dit aantal in de toekomst. De medewerkers houden zich bezig met trendscouting, het ontwikkelen van ideeën en het bouwen van IT-prototypes en -componenten. Het lab biedt alle mogelijkheden om met nieuwe technologieën te experimenteren. Mede daardoor kunnen IT-innovaties snel en flexibel worden ingezet.
Het centrum van creativiteit
Het werk in het Digital Lab vraagt om een creatieve benadering en intensief contact met innovatieve tech-bedrijven. Berlijn heeft een levendige start-up scene waardoor het eenvoudig is om er in contact te komen met belangrijke personen en bedrijven binnen de technologiesector. In Berlijn ligt de focus volledig op ‘networked thinking’. Bovendien kunnen alle afdelingen binnen Porsche profiteren van de resultaten die in het Digital Lab worden behaald.