Achtste Sound Nacht met Jacky Ickx en Derek Bell - Porsche Centrum Leusden
Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Leusden is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

Achtste Sound Nacht met Jacky Ickx en Derek Bell

09 juli 2018

Op donderdag 18 oktober 2018 organiseert Porsche voor de achtste keer de Sound Nacht. Tijdens de achtste Sound Nacht zullen meer dan tien race- en sportwagens uit de historische collectie van het Porsche Museum van zich laten horen. Voor het eerst zijn voormalig fabriekscoureurs Jacky Ickx en Derek Bell van de partij op het evenement. “Ter gelegenheid van Porsche’s 70ste verjaardag willen we de Sound Nacht voor zoveel mogelijk bezoekers toegankelijk maken”, aldus Achim Stejskal, directeur van het Porsche Museum. “We hebben het evenement naar de Porsche Arena in Stuttgart verplaatst en kunnen een paar duizend fans ontvangen.”

Thema van de Sound Nacht 2018 is het 70-jarig bestaan van Porsche sportwagens. Uitgangspunt is de 356 Nr. 1 Roadster, de eerste auto die de naam Porsche droeg. Tijdens het evenement wordt de auto gepresenteerd door de 90-jarige Herbert Linge, één van Porsche’s eerste werknemers na de verhuizing van Gmünd naar Stuttgart. Van de jaren ‘50 tot in de jaren ‘70 werkte Linge als monteur voor het raceteam en was hij zelf geen onverdienstelijke coureur.

Eén van de belangrijkste mijlpalen uit de geschiedenis van Porsche is de 917. De in het beroemde kleurenschema van Gulf gehulde sportscar won in 1970 de 24-uursrace van Daytona. Onder de korte staart (‘Kurzheck’) ligt een 5,0-liter twaalfcilinder met 630 pk. Niemand anders dan Hans Herrmann en Richard Attwood kennen deze 917 KH beter: in 1970 wonnen zij er de 24 Uur van Le Mans mee, de eerste van negentien overwinningen voor Porsche op het Circuit de la Sarthe.

Nog zo’n memorabel weerzien tijdens de Sound Nacht: Hans-Joachim Stuck en Derek Bell worden herenigd met de Rothmans Porsche 962 met startnummer 17 waarmee zij Le Mans in 1987 hebben gewonnen. Ook voormalig race-ingenieur Norbert Singer komt zijn verhaal vertellen. Destijds stond hij aan de wieg van de 962, die met 54 overwinningen en tal van kampioenschappen vrijwel onverslaanbaar was.

De 911 Carrera RSR Turbo 2.1 was in 1974 de eerste auto met turbomotor op Le Mans. Manfred Schurti en onze landgenoot Gijs van Lennep presenteren de auto tijdens Sound Nacht. Na de tweede plaats ‘overall’ in de debuutrace van de auto, reden Van Lennep en Schurti de RSR in 1975 opnieuw naar een klasse-overwinning.

Jacky Ickx won zes keer op Le Mans, waarvan viermaal met Porsche. Ickx laat het publiek kennismaken met de Porsche 935/78 ‘Moby Dick’, waarmee hij in 1978 de zes-uursrace op Silverstone won. De auto heeft een 845 pk sterke zescilinder boxermotor die is voorzien van waterkoeling. Op Hunaudières, het lange rechte stuk van Le Mans, bereikte Ickx dankzij de uitgekiende stroomlijn van de 935/78 een snelheid van 366 km/u.

Natuurlijk mag ook Walter Röhrl niet ontbreken op de Sound Nacht. Al 25 jaar werkt hij als adviseur voor Porsche, en is in deze functie nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van onder meer de 959, de Carrera GT, de 918 Hybrid en tal van 911-modellen. Eveneens van de partij is Peter Falk, voormalig onderstelingenieur en als leider van het raceteam verantwoordelijk voor de meest spectaculaire racesuccessen van Porsche. Met Herbert Linge achter het stuur van een 911 T nam Falk als navigator bovendien deel aan de Rallye Monte Carlo van 1965.

Het hoogtepunt van de Sound Nacht is uiteraard het moment waarop de motoren gestart worden. In de meeste gevallen zijn deze ongedempt. Tevens bestaat de mogelijkheid om de huidige racewagens van het merk van nabij te bekijken.

Kaarten voor de Porsche Soundnacht gaan op 16 juli 2018 in de voorverkoop. Ze zijn te bestellen op www.easyticket.de, of telefonisch via 0044 711 2555 555. Tickets zijn verkrijgbaar vanaf 49 euro (inclusief administratiekosten en bustransfer).