De superieure alleskunner onder de sportwagens: de Porsche 911 Turbo S
De superieure alleskunner onder de sportwagens: de Porsche 911
Turbo S
Leusden, 7 september 2025 – Porsche presenteert het nieuwe, absolute topmodel
binnen de 911 modellijn. Voorzien van een innovatieve biturbo aandrijflijn met
T-Hybrid technologie is de nieuwe 911 Turbo S de krachtigste 911 die Porsche ooit
geproduceerd heeft. De 523 kW (711 pk) sterke sportwagen met vierwielaandrijving
combineert verbluffende prestaties met een hoge mate van exclusiviteit, comfort op
lange afstanden en dagelijkse bruikbaarheid.
De nieuwe Porsche 911 Turbo S heeft grote verwachtingen te vervullen. Zijn voorganger werd
al beschouwd als de maatstaf in de sportwagenwereld met het oog op de combinatie van
overtreffende prestaties, langeafstandscomfort, exclusiviteit en dagelijkse bruikbaarheid. Nu legt
de nieuwe 911 Turbo S de lat op alle gebieden opnieuw nóg hoger. De sportwagen, die leverbaar
wordt als coupé en cabriolet, debuteert met aanzienlijk hogere prestaties, een gespierder design,
intelligente aerodynamica, een geoptimaliseerd chassis en een nog exclusievere uitrusting. “De
911 Turbo S is de meest complete en veelzijdige manier om in een Porsche 911 te rijden. Of het
nu gaat om dagelijks gebruik, lange snelwegritten of prestaties op het circuit. Op alle fronten zijn
we erin geslaagd om de nieuwe 911 Turbo S nog comfortabeler, individueler en beduidend
sneller te maken dan zijn voorganger”, verklaart Frank Moser, Vice President van de 911 en
718 modellijnen.
Innovatieve Biturbo T-Hybrid aandrijving
De nieuw ontwikkelde, krachtige aandrijflijn van de 911 Turbo S levert een maximaal
systeemvermogen van 523 kW (711 pk). Daarmee is sportwagen de krachtigste productie
911 tot nu toe. Het maximumkoppel bedraagt 800 Newtonmeter en is beschikbaar over een
extreem breed toerengebied van 2.300 tot 6.000 tpm. De vermogenscurve wordt
aanvullend gekenmerkt door een ongewoon brede piek: tussen 6.500 en 7.000
omwentelingen van de krukas is het volledige vermogen van 711 pk beschikbaar. De
innovatieve en bijzonder lichte T-Hybrid technologie met een 400 V-systeem verhoogt het
vermogen met 61 pk ten opzichte van zijn voorganger. Een T-Hybrid aandrijflijn debuteerde
voor het eerst in 2024 in de 911 Carrera GTS. De technologie is aanzienlijk verder
doorontwikkeld voor gebruik in de nieuwe 911 Turbo S. Waar in de GTS nog één elektrische
uitlaatgasturbo (eTurbo) is geïntegreerd in het T-Hybrid systeem, worden in de nieuwe 911
Turbo S twee eTurbo’s gebruikt. De turbine en compressor zijn speciaal ontworpen om te
voldoen aan de vereisten voor dit topmodel. De twee eTurbo’s dragen niet alleen bij aan de
aanzienlijke prestatietoename, ze verbeteren ook de respons van de aandrijflijn. De zeer
compacte, lichtgewicht hoogvoltaccu met een capaciteit van 1,9 kWh is dezelfde
als het exemplaar in de 911 Carrera GTS. Een PDK met acht versnellingen en een
geïntegreerde elektromotor brengt het vermogen over op de Porsche Traction Management
(PTM) vierwielaandrijving. Ten opzichte van zijn voorganger is de acceleratietijd van de
nieuwe 911 Turbo S Coupé van 0-100 km/u met 0,2 seconden verkort tot 2,5 seconden. Het
duurt 8,4 seconden om 200 km/u te bereiken, een verbetering van 0,5 seconden. De
topsnelheid bedraagt 322 km/u.
Circa 14 seconden sneller op de Nürburgring Nordschleife
Ondanks de extra componenten van het performance hybridesysteem weegt de nieuwe 911
Turbo S slechts 85 kilogram meer dan zijn voorganger. De gewichtstoename werd echter
ruimschoots gecompenseerd op alle gebieden die relevant zijn voor de rijdynamiek. Het
beste bewijs hiervan is de rondetijd op de Nürburgring Nordschleife. Tijdens de laatste
ontwikkelingstests in de herfst van 2024 reed een licht gecamoufleerde 911 Turbo S onder
notarieel toezicht een tijd van 7:03,92 minuten, waarmee hij zo’n 14 seconden sneller was
dan zijn voorganger. “Je voelt de gewichtstoename niet. Integendeel, de auto is juist veel
wendbaarder, heeft meer grip en is aanzienlijk sneller dan de vorige versie op alle relevante
delen van het circuit”, aldus Porsche merkambassadeur Jörg Bergmeister, die betrokken
was bij de ontwikkeling en het testen van de nieuwe 911 Turbo S, en ook de officiële
rondetijd klokte.
Remmen en banden met geoptimaliseerde prestaties
De ingenieurs van Porsche hebben de gehele auto aangepast aan de indrukwekkende
prestaties van dit nieuwe 911 topmodel. De nieuwste generatie banden die onder de 911
Turbo S zijn gemonteerd, biedt een aanzienlijk verbeterde handling op een droog wegdek,
terwijl de verfijnde prestaties ook op een natte ondergrond behouden blijven. De achteras is
nu voorzien van tien millimeter bredere banden ten opzichte van het vorige model, in de
maat 325/30 ZR 21. Net als bij zijn voorganger zijn op de vooras banden in de maat 255/35
ZR 20 gemonteerd. Het standaard keramische composiet remsysteem (PCCB) van
Porsche is voorzien van nieuwe remblokken en is bestand tegen extra zware belastingen.
Ze verbeteren de remprestaties en het pedaalgevoel aanzienlijk. De ingenieurs hebben de
remschijfdiameter op de achteras vergroot van 390 mm naar 410 mm. Vóór worden
remschijven met een diameter van 420 mm gebruikt. Dit betekent dat de nieuwe 911 Turbo
S is uitgerust met het grootste PCCB remsysteem dat Porsche ooit in een tweedeursmodel
heeft ingebouwd.
Intelligente actieve aerodynamica
Een nieuw aerodynamisch concept optimaliseert de koeling en efficiëntie van de nieuwe 911
Turbo S. Actieve, verticaal geplaatste koelluchtkleppen in het front van de auto en een
actieve diffuser werken samen met de variabele voorspoiler-splitter en de uitschuifbare en
kantelbare achtervleugel die de nieuwe 911 Turbo S van zijn voorganger heeft geërfd, als
een efficiënt totaalsysteem. Koellucht stroomt optimaal naar de remmen en radiatoren.
Afhankelijk van de rijsituatie vermindert de actieve aerodynamica op intelligente wijze de
opwaartse kracht of, wanneer ingetrokken, de luchtweerstand. De luchtweerstandscoëfficiënt
van de 911 Turbo S Coupé is met tien procent verlaagd ten opzichte van zijn voorganger in
de meest efficiënte stand van alle actieve aerodynamische elementen. Daarnaast verbetert
de actieve aerodynamica het remgedrag van het topmodel op een nat wegdek: in de natte
modus sluiten de voorste diffusors zich om de voorste remschijven te beschermen tegen
overmatig opspattend water.
Verbeterde wendbaarheid en stabiliteit
Dankzij de T-Hybrid aandrijflijn met zijn hoogvoltaccu kunnen de Porsche ingenieurs de 911
Turbo S standaard uitrusten met het elektrohydraulisch gestuurde Porsche Dynamic
Chassis Control (ehPDCC). Dit systeem vermindert de neiging tot carrosserierol bij
koersveranderingen en verhoogt de wendbaarheid bij het insturen en uitkomen van
bochten. Het systeem werkt met kruislings verbonden, actieve koppelstangen, waarin
afhankelijk van de rijsituatie druk wordt opgebouwd door oliedruk. De stabilisatoren
genereren steunkrachten en houden de auto zo in balans. Dit maakt de sportwagen
ondanks het enorme vermogen nog voorspelbaarder en gemakkelijker te besturen en
verbetert zowel het rijcomfort als de rijdynamiek. Hierdoor zet het topmodel van de 911
modelserie tegelijkertijd een volgende stap in rijcomfort, stabiliteit en wendbaarheid. Voor
optimale dagelijkse bruikbaarheid is het elektrohydraulische PDCC leverbaar met eenoptioneel
liftsysteem voor de vooras, dat veel sneller werkt dan dat van zijn voorganger
dankzij de integratie in het 400 V-systeem. Een nieuw standaard sportuitlaatsysteem met
achterdemper en uitlaatsierstukken van titanium onderstreept de positie van de 911 Turbo S
ook op akoestisch gebied. Het geluid ervan is speciaal voor het topmodel gecomponeerd.
Bovendien bespaart het uitlaatsysteem gewicht. Een ander onderdeel van het nog vollere
geluid zijn de interne motorupgrades. De 3,6-liter boxermotor werkt specifiek met asymmetrische
timing die extra frequenties toevoegt aan het motorgeluid, om zo een voller en scherper geluid
produceert.
Exclusieve uitstraling, hoogwaardige uitrusting
Met de nieuwe 911 Turbo S wordt de Turbo designstrategie van Porsche ook
geïntroduceerd in de 911. Talrijke contrasterende elementen zijn ontworpen in de kleur
Turbonite, die exclusief is voorbehouden aan de Turbo versies. Dit zijn onder andere het
Porsche schild en de ‘Turbo S’ signatuur aan de achterzijde. Daarnaast onderscheiden
speciale Turbo S inzetstukken in de lamellen van de achtervleugel en zijruitstrips het
topmodel optisch. Het velgenaanbod voor de Turbo S omvat nieuwe ontwerpen met een
centrale wielmoer afgewerkt in Turbonite. Typerend voor alle Turbo versies heeft ook het
nieuwe topmodel van de huidige 911 serie een zichtbaar bredere carrosserie en spoorbreedte
vergeleken met de Carrera modellen, evenals openingen in het achterste zijgedeelte. Op de
vernieuwde achterspoiler benadrukken opvallende ventilatieopeningen de breedte nog eens extra.
De uitlaatpijpen van het titanium uitlaatsysteem onderstrepen de topmodelpositie van de Turbo S,
net als een dynamische parelstructuur boven de achterlichtstrip. Ovale titanium uitlaatsierstukken
met een speciale structuur zijn als optie verkrijgbaar. Het exclusieve uiterlijk onderscheidt
de Turbo S nadrukkelijk van de andere 911 modellen. Accenten in Turbonite kenmerken ook
het interieur. Ze zijn te vinden in de deurpanelen, het stuurwiel, de randen van het dashboard
en de middenconsole, de sierstiksels, de Sport Chrono stopwatch en het instrumentarium.
Ook de veiligheidsgordels en diverse knoppen in de middenconsole zijn door de Porsche
ontwerpers in deze kleur uitgevoerd. Voor het eerst maken sierstrips met carbonstructuur
en neodymium afwerking en een geperforeerde microvezel hemelbekleding met zwarte
achterzijde deel uit van het exclusieve interieur. Als Coupé wordt de 911 Turbo S standaard
geleverd als tweezitter. Op verzoek kan de achterbank zonder meerprijs worden geconfigureerd.
De Cabriolet wordt doorgaans in een 2+2 configuratie aangeboden. Porsche levert de nieuwe
911 Turbo S standaard met HD Matrix LED-koplampen. Deze hebben innovatieve lichtfuncties
die de veiligheid tijdens het rijden in het donker merkbaar verhogen. Het Sport Chrono Pakket
inclusief bandentemperatuurmeter, het specifiek getunede PASM onderstel, de PDCC
elektrohydraulische rolondersteuning en het titanium sportuitlaatsysteem behoren eveneens
tot de standaarduitrusting. In het interieur worden af-fabriek 18-voudig instelbare
Sportstoelen Plus met geheugenfunctie en ‘Turbo S’ belettering op de hoofdsteunen
gemonteerd. Het voor de Turbo S specifieke reliëf op de stoeloppervlakken en deurpanelen
is een herinterpretatie van de designkenmerken van de eerste 911 Turbo (930).
Uitgebreide reeks opties
Verdere personalisatieopties zijn beschikbaar via het Porsche Exclusive Manufaktur
aanbod. Naast een kleur naar keuze uit een selectie van meer dan 100 carrosseriekleuren
omvat dit aanbod Turbo Exclusive Design velgen met carbon blades uitgevoerd in
neodymium, een lichtgewicht dak in zichtbaar carbon, Exclusive Design achterlichten en
carbon luchtinlaten in het achterste zijgedeelte. Voor het eerst kunnen lichtgewicht
ruitenwisserarmen van carbon worden besteld, die 50 procent lichter zijn dan het
standaardexemplaar. Het interieur kan verder worden uitgebreid met details als sierstikselsin
contrasterende kleuren, gepersonaliseerde reliëfs, stoelconsoles en dorpelpanelen in
leder met fijne sierstiksels, en gepersonaliseerde gespoten autosleutels.
911 Turbo S voor om de pols
De Porsche Design Timepieces Configurator biedt de mogelijkheid om een persoonlijke
‘sportwagen voor de pols’ te ontwerpen, tot in het kleinste detail perfect passend bij de 911
Turbo S. De nieuwe zwarte wijzerplaat met designelementen in Turbonite is een directe
verwijzing naar de auto. Naast Turbonite zijn alle exterieurkleuren (inclusief een kleur naar
keuze) beschikbaar voor de gekleurde ring rond de wijzerplaat. De titanium kast heeft een
zwarte titaniumcarbide coating. De horlogeband is gemaakt van origineel Porsche
interieurleer en garen. Een speciaal accent is de hot stamping met het ‘Turbo S’ logo. Het
uurwerk wordt aangedreven door het Porsche Design kaliber WERK 01.200 met COSC
certificering en flyback functie. De individueel selecteerbare rotor weerspiegelt de
verschillende ontwerpen van de 911 Turbo S velgen en is voorzien van de Porsche crest in
Turbonite. De achterzijde van de kast kan worden gepersonaliseerd met een gravure. De
Chronograph 911 Turbo S wordt op bestelling met de hand gemaakt in de uurwerkfabriek van
Porsche in Grenchen, Zwitserland.
Nu te bestellen
De nieuwe Porsche 911 Turbo S modellen zijn vanaf heden te bestellen bij Porsche Centrum Leusden. De eerste leveringen beginnen rond de jaarwisseling 2025/2026.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen,
uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde
voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en
servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit
nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.