Aandrijving en onderstelPanamera GTS

Aandrijving en onderstel

Bepalend is niet alleen waar u heen wilt. Maar ook hoe dynamisch en met hoeveel rijplezier u de route ernaartoe aflegt. Hier komen de nieuwe Panamera GTS modellen in beeld. Ze zijn gericht op pure sportiviteit – en ze zijn erop gericht om uw hart sneller te laten kloppen.

De modellen worden aangedreven door een 4,0-liter V8 bi-turbomotor. De twee Twinscroll turbo’s zijn aan de binnenzijde tussen de cilinderrijen ingebouwd. Dit verkort het traject van de uitlaatgasstroom naar de turbo’s – voor een nog snellere respons. Doordat de uitlaatgasstromen doorlopend gescheiden via twee ingangen naar het turbinewiel worden geleid, worden de voor een V8 typische nadelen bij laaddrukwisseling voorkomen. Het resultaat: al bij lage toerentallen is een hoog koppel van 620 Nm beschikbaar. Het vermogen: 338 kW (460 pk).

De motorregeling werd speciaal voor de GTS modellen gemodificeerd – voor een voelbaar directere motorrespons en een nog snellere opbouw van het motorkoppel. Modificaties die je ook aan het nog sportievere motorgeluid kan horen. Over geluid gesproken: in de SPORT PLUS modus zorgt het sportuitlaatsysteem voor een typische racesportsound die zich van de andere Panamera modellen onderscheidt.

Ook de 8-traps Porsche Doppelkupplung (PDK) is bij GTS modellen duidelijk sportiever afgesteld. Het SPORT PLUS programma van het standaard Sport Chrono Pakket zorgt bijvoorbeeld voor nog kortere schakeltijden.

De krachtoverbrenging vindt plaats via de permanente 4-wielaandrijving Porsche Traction Management (PTM) met elektronisch geregelde lamellenkoppeling. Voor excellente tractie op lange, rechte wegen, maar ook in scherpe bochten en op ondergronden met uiteenlopende wrijvingsmomenten.

Het onderstel van de Panamera GTS modellen is uitgerust met de adaptieve luchtvering inclusief Porsche Active Suspension Management (PASM), een elektronische verstelling van het schokdempersysteem.

Op het normale niveau van de luchtvering ligt de carrosserie al 10 mm dichter bij de weg dan de andere Panamera modellen en is de demping strakker. In de SPORT PLUS modus schakelt het systeem automatisch naar het lage niveau waarbij de auto nog eens 10 mm lager komt te liggen. Tegelijkertijd wordt door een verlaging van het luchtvolume in de luchtvering een hardere demperverhouding ingesteld. Met het handmatig instelbare hoge niveau kan de auto 30 mm omhoog worden gebracht, om de kans op vastrijden, bijvoorbeeld bij een inrit van een garage, tot een minimum te beperken. Eveneens specifiek voor de GTS: de stabilisator aan de achteras is steviger uitgevoerd om het overhellen van de carrosserie in bochten verder te beperken. Voor een nog sportiever rijgevoel.

Het remsysteem achter de matzwart gespoten 20 inch Panamera Design wielen beschikt over rood gespoten aluminium monobloc remzadels met 6 zuigers voor en identieke remzadels met 4 zuigers achter. De remschijven zijn inwendig geventileerd en gegroefd.

Tegen meerprijs zijn nog meer performanceverhogende systemen leverbaar, zoals de achterasbesturing, het onderstelregelsysteem Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) of het keramische remsysteem Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

Idee Panamera GTS

Het exterieur

Het interieur

Aandrijving en onderstel

Hulpsystemen en head-updisplay

Porsche Connect

Porsche Exclusive Manufaktur